Hvordan behandler du dig selv som leder?

8. maj 2026

Møder du dig selv med venlighed, omsorg og forståelse i svære tider i stedet for hård selvkritik? Behandler du dig selv som en god ven, anerkender menneskelig ufuldkommenhed og tager hånd om din egen smerte og ubehag? Giver dig tid til at restituere og tage den med ro?

Det siger nemlig meget om, hvordan du behandler andre mennesker, og hvad du får igen fra andre. Vi kan nemlig ikke modtage og give noget, som vi ikke kan give til os selv.

Min oplevelse er, at mange ledere kører sig selv rigtig hårdt – og har høje krav til sig selv. De har oplevet, at det har været nødvendigt for at klare sig godt og skabe gode resultater – og de bliver ofte belønnet for at gøre lige præcis det. Det er også denne adfærd, som de viser andre i organisationen, så hvis ikke lederen kan skabe et nærende hjerterum for dig selv, så vil det ikke være muligt at gøre for andre.

Pres og manglende omtanke og omsorg er nemlig en af de store årsager til, at der er så meget mistrivsel omkring os. Vi glemmer at lytter indad og fortsætter bare med at knokle på – også langt udover, hvad vi kan holde til.

Længes du efter noget andet, og ønsker du at lede fra hjertet? At skabe sunde og nærende rum omkring dig, hvor medarbejderne føler sig trygge, trives og kan udfolde deres fulde potentiale. Så starter det med dig! Du er nødt til selv at lære at tage imod og gøre noget godt for dig selv for at være en sund og sand leder. Så vil det sprede sig fra dig og ud i organisationen.

Vækker dette genklang hos dig, vil jeg elske at høre fra dig eller del det gerne med én, som du mener kunne have glæde af det – og ellers se det som et frø, der måske en dag vil spire🌱

 

🙏🏻 foto af Camilla Hey, heyland.dk

"I vores søgen efter balance og visdom finder vi trivsel og frihed."

Dit formål

Den feminine udfoldelse handler om at være til stede i vores sansning, at trække på vores urkraft og at nærme os livet med tillid og formål.